onsdag 25 augusti 2021

Kristna och pengar 2 - Pengar till dem som tjänar GUD

 Efter att ha skrivit första inlägget på en rekordkort tid, kände jag att jag hade mer inombords som jag vill tömma på just detta område.

Det handlar alltså om kristnas fientliga inställning till pengar. 

Vi har tagit emot ett fattigdomstänk, vi kristna. Som är förödande.

Vi lever i ett utav världens rikaste länder, men ändå är det många av oss troende som vrider och vänder på våra kronor för att få dom att räcka till det mest grundläggande behoven.
Tror du det är så det är menat att vara? 

Tror du GUD vill att det ska förbli så?

Medan världens människor sätter miljarder på ogudaktiga konsärer och tillställningar som upphöjer fienden.


Det är uppenbart att något gått fel, något blivit tokigt, och det är inte GUD problemet sitter hos utan hos oss.

Jag vill genom dessa inlägg väcka upp krisnta som GUD kallat till att bli entrepenörer, att bli resurspersoner för att dela med sig pengar till behövande, det är alla kristna kallade att bli och göra.

De kristna som inte lever för andra utan för sig själv, räknas enligt bibelberättelsen i Matt 25
till getter som inte kommer att komma in i himmelriket.

Matt 25:41-46 

"Sedan skall han säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort ifrån mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar.
Ty jag var hungrig och ni gav mig inte att äta.
Jag var törstig och ni gav mig inte att dricka. 
Jag var främling och ni tog inte emot mig, naken och ni klädde mig inte,
sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte. 

Då skall de svara: Herre, när såg vi dig hungrig eller törstig eller som främling eller naken eller sjuk eller i fängelse och tjänade dig inte? 
Då skall han svara dem: Amen säger jag er: Allt vad ni inte har gjort för en av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig. 
 Och dessa skall gå bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv." 


Arbetaren är värd sin lön:


Bland det tokigaste jag känner till är kristna som inte vill välsigna andra kristna.
De som t.o.m motarbetar att arbetarna ska få sin lön.

Om Paulus valde som pionjär för evangeliet att inte ta betalt från VISSA församlingar, 
så tycker vissa troende att man ska inte ta emot pengar alls från någon för att utföra GUDS tjänst och verk.

Se: 2 Kor 11:8  "Andra församlingar plundrade jag genom att ta emot lön för att kunna tjäna er."

 2 Tess 3:7-9 
Ni vet själva hur man bör följa vårt exempel. Vi levde inte oordentligt hos er,
vi åt inte hos någon utan att betala för oss. Nej, vi arbetade hårt natt och dag för att inte ligga någon av er till last. Inte så att vi saknade rätt till lön, men vi ville ge er ett exempel att följa. 


Tror du detta exempel passar alla människor i alla lägen? 
Om människor haft tillräckligt med resurser i överflöd hade det inte varit nå problem för Paulus att ta emot dessa och få mer tid till att predika evangeliet istället för att tjäna pengar genom ett vanligt jobb.

Har vi pengar, varför skulle inte vi hjälpa de som tjänar evangeliet på ett eller annat sätt, så att de slipper arbeta ihop sina pengar?


I GT hade GUD en plan, alla leviter, alla som tjänade GUD fick sin lön genom det tionde folket gav till GUD. 
Tiondet gick till prästerna, till de som ansvarade för olika saker i temptel/tabernaklet och deras familjer.
De fick inte del i lottkastningen av landet, men de fick alla sina områden utspritt bland de andras lotter.
Hela folket gav pengar till leviterna för att de tjänade GUD åt dom, för deras skull.


Paulus ord om att ge pengar till de som tjänar GUD:


1 Kor 9:13-15
 "Vet ni inte att de som tjänstgör i templet äter av det som kommer från templet, och att de som gör tjänst vid altaret får sin del av det som offras på altaret? 
  Så har också Herren befallt att de som predikar evangeliet skall leva av evangeliet.  Men jag för min del har inte utnyttjat en sådan förmån. Jag skriver inte detta för att jag skall få någon. Hellre vill jag dö än att någon tar min berömmelse ifrån mig. "


Ta hand om de behövande du kan ekonomiskt, så att församlingen i sin tur också kan ta hand om dem utan att bli överbelastad:

1 Tit 5:16  "Om en troende kvinna har änkor hos sig, skall hon ta sig an dem och inte betunga församlingen, så att den kan sörja för dem som verkligen är änkor. "


De som arbetar med predikan och undervisning och för GUD har rätt att få LÖN:

1 Tit 5:17,18  "Sådana äldste som sköter sin uppgift väl skall ni anse värda dubbel heder, särskilt dem som arbetar med predikan och undervisning.  Ty Skriften säger: Du skall inte binda för munnen på oxen som tröskar och: Arbetaren är värd sin lön." 



Vad lär GUDS Heliga ord ut om att ge pengar till profeter?


Det är standarden i alla berättelser att profeter, Gudsmän får gåvor när de betjänar:


1Sam 9:6-8  Men han svarade honom: "Se, i den här staden finns en gudsman. Han är högt ansedd och allt han säger, det sker. Låt oss nu gå dit. Kanske han kan säga oss vilken väg vi skall ta." 
  Då sade Saul till sin tjänare: "Men om vi går dit, vad skall vi då ta med till mannen? Brödet är ju slut i vår packning och vi har inte heller någon annan gåva att ta med till gudsmannen. Eller har vi det?" 
  Tjänaren svarade Saul än en gång: "Se, här har jag en fjärdedels sikel silver. Den skall jag ge gudsmannen, för att han skall säga oss vilken väg vi skall ta." 



Det finns en hel drös med sådana berättelser, i ett intressant antal av dom nerskrivna tar inte profeten emot några gåvor. Varför? För att han inte har rätt till det? 

NEJ, men för att GUD säger att han inte ska göra det just då.



Om vi har en inställning av att inte ge till de som tjänar GUD, och inte själva ta emot när vi tjänar, 
kommer vi binda munnen på oxen och den kommer svälta ihjäl.


De blir färre som kan vara ute och tjäna GUD med denna fientliga inställning mot pengar för de som tjänar GUD.

Det är klart, pastorer, missionärer, apostlar, profeter, själavårdare, författare m.m 
alla som arbetar för Herren ska ha lön! 

Om de sedan har något orent i sig själva när det gäller pengar, så är det mellan denne och GUD.


Bed denna bön:


Gud tack för att du öppnat mina ögon till att se att detta också är ännu en lära från fienden för att förhindra ditt arbete på jorden. Led mig till personer som jag med mina resurser kan vara en välsignelse för, och sänd mig de resurser jag behöver för att kunna utföra de saker du kallat mig till att göra för ditt rike på jorden.
Jag avsäger mig felaktiga tankebyggnader och läror och jag avsäger mig all osund förhållnningssätt till ekonomi och kärlek till pengar. 
Jag öppnar mitt hjärta till att bli använd utav dig på detta område från och med idag.

Tack Herre Jesus Yeshua.

I Yeshua Ha Mashias namn ber jag Amen.



/ syster Johanna





Vill du ha hjälp till en passiv återkommande inkomst av en syster i Herren (mig) ?
Sänd mig email:
johanna_johannesson@outlook.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar