onsdag 11 september 2019

GUDS VREDE, GUDS TUKTAN och GUDS KÄRLEK

Jag älskar när det åskar och mullrar.
När blixten slår ner med sin otroliga kraft.

Jag är nog rädd och fascinerad samtidigt, den går inte obemärkt förbi för någon människa och den kan lämna förödande spår efter sig.
Jag tänker på GUD när det åskar, både Han vrede, men också Hans mäktiga röst:

GUDs röst är som åskan.

Job 37:2  "Lyssna noga till dundret från hans röst, till dånet som går ut från hans mun."

Ibland har Han talat på ett sätt genom åskor så människor har hört och förstått att det är Han och vad Han säger.
Men jag tror att för det mesta så talar Han i anden, och inte fysiskt.
För GUD är en ande.

Han har lagt ner en ande i oss, en ande som funnits i Honom sedan tidernas begynnelse och som Han kommer kräva tillbaka en dag.
Den anden kan uppfatta saker, få oss att känna och uppleva saker som vi inte i det fysiska känner och uppfattar. Det ligger i "atmosfären" "stämningen" "luften" de andliga upplevelser vi får.

När GUD blir arg är han mer än en rytande lejon, han får berg att smälta som vax under sig.
Hans vrede är mer en livsfarlig och något vi alla måste passa oss för.
Jag sitter och skakar när jag skriver dessa saker.

GUD är kärlek (1 Joh 4:8) men GUD kan bli arg.

Den sidan av GUD har en del kristna stängt sina ögon och öron för,
de vill endast bekänna sig till en sida av Gud som är en god kärleksfull sida,
och vill inte veta av och bekänna sig till den rättfärdiga heliga sidan,
som kan bli arg.

5 Mos 32:39  Se nu, jag, jag är GUD, det finns ingen GUD vid sidan av mig. Jag dödar och jag gör levande, jag slår och jag helar. Ingen kan rädda ur min hand.

HELVETET


GUD har skapat en plats för alla fallna änglar, dödsriket, gehenna, helvetet,
fallna änglar är vanliga änglar som valde att göra Lucifer till sin ledare istället för GUD,
Lucifer blev utslängd från himlen med sina efterföljare och fick namnet satan istället och satan hatar GUD och allt som GUD älskar och gör allt för att förstöra GUDs goda planer och vilja.

Gud älskar oss människor mest av allt Han skapat.
Därför hatar satan oss mest utav allt som finns.

GUD gav människor en fri vilja, vi får välja mellan GUD eller vår egen väg (satans väg)
Det finns ingen grå mellanzon. Antingen är man ett Gudsbarn eller under en dom.
(vill du bli ett Gudsbarn lägger jag ut en bön i slutet som du kan läsa upp, så du genast blir ett)

satans största önskemål är att ingen ska lära känna GUD och veta att de är älskade dyrbara och har en plan och kallelse över sina liv.
För de människor som dör utan att ha tagit emot frälsning, Yeshua "Jesus" som Herre i sina liv tillhör djävulen.
Och de som tillhör djävulen hamnar i helvetet när man dör.
De är alltså en verklig plats där GUDS vrede kommer brinna i all evighet över demonerna (ett annat ord för fallna änglar) och satan för att de valde bort GUD och för att de vilselett människor från GUD.

MEN tyvärr kommer de själar som inte kommer till ljuset också att hamna där.

GUDS TUKTAN


GUD kan använda olika sätt att hjälpa oss att inta hamna där,
Han befaller människor att gå ut och berätta sanningen till människor som inte vet.

Men han behöver också ofta tukta oss som tillhör Honom, för att vi inte ska bli bedragna och för att vi ska få styrka till att stå emot fienden i våra liv.
Gud kan använda drömmar för att tukta människor,
jag har varit i hemska platser i mina drömmar som påminner mig om helvetet,
och när jag vaknat har jag känt en större fruktan och respekt för GUD och en större vilja att lyda Honom.

Det är målet med tuktan.
Att bli räddad.

Genom tuktan
blir man uppväckt till att följa sanningen.
blir man uppstyrkt till att motstå det som inte är från GUD.
blir man avskräckt från helvetet

GUD tuktar på mängder av vis, sjukdomar, plågor, förluster.. m.m
(ibland är det satan och inte GUD som orsakar sånt också,
men tänk på att satan kan inget göra utan GUDS tillåtelse)

Men allt det är bara av kärlek för att försöka rädda oss.


Job 5:17  Se, salig (fullt lycklig) är den människa som GUD agar, förkasta inte den Allsmäktiges tuktan.

Heb 12:6  Ty den Herren älskar tuktar han, och han agar var son som han har kär.



GUDS VREDE

GUDS vrede är det sista steget i Hans försök att rädda människor.
Hans vrede riktar sig mot människor som låter fienden använda dom till att göra hemska och dåliga saker.

När GUDS vrede tänds, så kommer det förfärliga domar över jorden.
Naturkatastrofer, förgiftningar, pester, krig.

GUD håller mycket av sin vrede tillbaka i vår tid,
men Titanic är ett exempel när GUDS vredesdom kom .
Männen som var i båten, hade blivit högfärdiga och brydde sig inte om GUD,
därför lät GUD det dyka upp ett isberg som inte kaptenen såg.

Många tänker inte på det att när domen utfärdats är det fortfarande tid för människor att omvända sig,
så länge man lever finns det möjlighet att omvända sig.
Säkert är det många många många av de människor som utsatts för Guds vrede som ändå innan
sista andetaget hunnit omvända sig och därigenom kommer in i himlen.

Det är GUDS plan och vilja med Hans vredes domar att människor ska få en sista chans att göra bättring, vi har bevis på det i några ställen i Uppenbarelseboken:

Upp 16:10  Den femte (ängeln) tömde sin skål över vilddjurets tron, och dess rike lades i mörker. Människorna bet sig i tungan av smärtan
Rev 16:11  och hädade himlens Gud för sina plågor och sina bölder, men de omvände sig inte från sina gärningar. 



Men de omvände sig inte från sina gärningar.
De är märkligt att de finns människor som hellre lider den mest fruktansvärda smärta i all evighet än att ge sina liv till en kärleksfull god GUD.
Vilken sida tillhör du?
<3


EFRAIM SOM ETT EXEMPEL:



Efraim i bibeln är ett fint exempel på hur det går till


Hos 5:11  Efraim lider förtryck, krossad av domen, ty han har frivilligt följt människobud.
Hos 5:12  Därför är jag för Efraim som mal och som röta för Juda hus.
Hos 5:13  När Efraim såg sin sjukdom och Juda sitt sår, gick Efraim till Assur och sände bud till den store kungen. Men han kan inte hela er, ert sår skall inte läkas.
Hos 5:14  Ty jag skall vara som ett lejon mot Efraim, som ett ungt lejon mot Juda hus. Jag själv river dem och går min väg, jag släpar bort dem och ingen kan rädda.
Hos 5:15  Jag vill gå min väg, jag vill vända tillbaka till min boning, till dess de erkänner sin skuld och söker mitt ansikte.
I nöden skall de vända sig till mig.


Jer 31:18  Jag har hört hur Efraim klagar: "Du har tuktat mig, jag har blivit tuktad som en otämd kalv. Omvänd mig, så blir jag omvänd! Ty du är HERREN, min Gud.
Jer 31:19  Ty sedan jag har vänt om känner jag ånger, och sedan jag har besinnat mig slår jag mig på höften. Jag både blygs och skäms då jag nu bär min ungdoms förnedring."

Jer 31:20  Är inte Efraim en dyrbar son för mig, är han inte mitt älsklingsbarn? Ju mer jag går till rätta med honom, desto mer tänker jag på honom. Därför ömmar mitt hjärta för honom. Jag måste förbarma mig över honom, säger HERREN.



Jag blir så berörd av det GUD säger när Han säger
"Ju mer jag går till rätta med honom, desto mer tänker jag på honom. "

Så är det med oss människor också, det vi anstränger oss mer för, sätter mer tid kraft fokus på,
desto mer kärt blir det för oss.

Här säger inte GUD:
"Du är det jobbigaste barnet, dig vill jag inte ha att göra med,
utan tvärtom, för att jag gått mer till rätta med dig älskar jag dig mer"

Och jag VET att det är ömsesidigt från Efraims håll (eller kommer att bli snarare).
Det står i bibeln att ju mer en människa får förlåtelse av GUD desto mer älskar vi Honom:

Luk 7:47  Därför säger jag dig: Hon har fått förlåtelse för sina många synder. Det är därför hon visar så stor kärlek. Men den som har fått litet förlåtet älskar litet."
Luk 7:48  Sedan sade han till henne: "Dina synder är förlåtna."






JESUS YESHUA vårt överväldignande viktgiga, otroligt dyrbara offerlamm

Yeshua, var hos GUD, hette Ordet, blev sänd till jorden för att ta på sig människors straffdom från GUD.
GUD är rättvis, gör någon fel, så måste det bli en konsekvens (ibland kan GUD förbarma sig, men inte i det stora hela)
Och eftersom exakt alla människor gör fel, fick GUDs utvalda ta på sig straffet för vår skull.
Så att vi skulle slippa ta den.
De som tror på Jesus (Yeshua är hans riktiga namn) får förlåtelse för alla sina synder.

Det är inte ett dugg rättvist att en oskyldig fick lida för din skull. Och GUD som ändå ska vara rättvis?
GUDs vägar är inte lätta att förstå, men det är så underbart att Yeshua gjorde det för vår skull.
Annars skulle vi inte kunnat bli Guds barn och komma in i himlen någonsin.

Yeshua är den enda vägen till himlen,
och han har redan tagit på sig straffet,
men de betyder inte att vi slipper korrigering av GUD.

Det står om det i bibeln också:



Psa 89:21  Jag har funnit min tjänare David (Yeshua) och smort honom med min heliga olja.
Psa 89:22  Min hand skall uppehålla honom, min arm skall styrka honom.
Psa 89:23  Ingen fiende har något att fordra av honom, ingen orättfärdig skall förtrycka honom.
Psa 89:24  Jag skall krossa hans ovänner framför honom, jag skall slå ner dem som hatar honom.
Psa 89:25  Min trofasthet och min nåd skall vara med honom, i mitt namn skall hans horn bli upphöjt.
Psa 89:26  Jag skall lägga havet under hans hand, strömmarna under hans högra hand.
Psa 89:27  Han skall ropa till mig: "Du är min Fader, min Gud och min frälsnings klippa!"
Psa 89:28  Jag skall göra honom till den förstfödde, till den högste bland kungarna på jorden.
Psa 89:29  Jag skall bevara min nåd åt honom för evigt, mitt förbund med honom skall stå fast.
Psa 89:30  Jag skall låta hans efterkommande bestå till evig tid och hans tron så länge himlen varar.
Psa 89:31  Om hans barn överger min undervisning och inte följer mina befallningar, 
Psa 89:32  om de bryter mot mina lagar och inte håller mina bud,
Psa 89:33  då skall jag straffa deras överträdelse med ris och deras missgärning med plågor. 
Psa 89:34  Men min nåd skall jag inte ta ifrån honom, jag skall inte svika i trofasthet.
Psa 89:35  Jag skall inte bryta mitt förbund, vad mina läppar har talat skall jag inte ändra.
Psa 89:36  En gång har jag svurit vid min helighet, och mitt löfte till David skall jag inte bryta.
Psa 89:37  Hans efterkommande skall bestå för evigt och hans tron inför mig så länge som solen,
Psa 89:38  som månen skall den bestå för evigt. Och trofast är vittnet i skyn." Sela.


Är det inte skönt att vi har en GUD som älskar så mycket och anstränger sig in i det sista,
för vår skull?
Det är kärlek, sann kärlek.

Ta varning och förstå att GUD är på riktigt.




Bön för att bli ett Guds barn:

"pappaGUD jag överlåter mitt liv i dina händer,
jag ber dig att förlåta mig för alla mina brott gentemot dig,
rena mig med Yeshuas blod.
Jag väljer härmed att följa dig, lyda dig.
Och därmed bli ditt barn."



Skriven i Guds smörjelse och kraft och massor av kärlek/
syster Johanna


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar