fredag 29 november 2019

Det personliga mötet med GUD - delar personliga upplevelser!

GUD, pappaYAHWEH, uppenbarar sig på många mäktiga vis.

Har du någongång sätt bibelordet där det står:

2 Moseboken 6:3 
"För Abraham, Isak och Jakob visade jag mig som Gud den Allsmäktige, men under mitt namn HERREN gjorde jag mig inte känd för dem."


Det är sorgligt att det står HERREN istället för YHWH alltså YAHWEH, och YEHOWAH
för Gud heter inte herren, han ÄR en Herre men det är inte Hans heliga namn.

Men nu vill GUD uppenbara sig själv som YAHWEH.
För Hans brud, ska känna honom och veta vad Han heter.

GUD har massor med olika namn,
och de namnen motsvarar en sida av Honom som Han uppenbarat för mänskligheten.

Om Yeshua (Jesus riktiga namn) står det
"..vägen sanningen och livet"

Han är vägen vi ska gå på,
Han bär på sanningen, Han är sanningen
och Han är det verkliga livet. Utan Honom är vi döda.

Med alla dessa namn, vill Han komma och uppenbara sig och göra sig känd för oss var och en personligen.

Jag vill säga, att det finns alltid mer, alltid något nytt från GUD.
Vilka sätt har Han uppenbarat sig själv för dig?
Inte bara att vi hört genom andra att GUD är det ena och det andra.. utan
det personliga mötet med GUD.



Han är en Fader, men har du fått möte GUD som din Fader och verkligen känner och vet Han är det?
Tuktar Han dig som en Fader gör?


Jag kan säga att av alla områden i bibeln man kan studera kring och undervisa om,
är detta det som ligger på min topplista.

Jag har fått möta GUD , YAHWEH, på ett sätt som jag tror att jag ska förmedla vidare
så andra kan möta Honom på det viset också.

De upplevelser vi får i andevärlden kan vi återuppleva när vi förmedlar de vidare,
och låta andra få känna av och uppleva samma sak.
På livets ords sommarkonferens 2019 kom en Israelisk tjej och berättade att hon fått en uppenbarelse om DEN EVIGE som EVIG.
När hon berättade förändrades hela atmosfären och jag fick känna av GUD som den EVIGE.

Det var en mäktig upplevelse, som jag åter får känna av i skrivande stund.

YHWH som den EVIGE, är GUD i rymden
1000 år för människan är som 1 dag för GUD och tvärt om.

Han har alltid funnits och kommer alltid att finnas.
Vår lilla korta stund på jorden är som en vindpust i jämförelse med hur länge Han funnits.

GUD DEN EVIGE, börjar du känna av det?
Han är evig. utan början, utan slut.

Det är så mäktigt att det inger mig fruktan.
Det är något främmande, stort och något jag inte kan få grepp över.

Det är inte en av mina favoritsidor av Honom,
ursäkta vi är olika, men det är inte min favoritsida :)

Jag har mött GUD som den Personlige GUDEN.
Jag vill gärna berätta hur Han är när Han uppenbarar sig som den Personlige GUDEN.

Den personlige GUDEN
mötte jag när jag var 16 år gammal. Före dess hade han varit "en Gud uppe i det blå"

Han kom och mötte mig på ett möte med en messiansk jude som levde ett väldigt hängivet passionerat liv med GUD.
Han hade mött Den Personlige GUD och kunde därför förmedla det till oss också,
och Den personlige GUD YHWH kom in i min mamman vardagsrum och mötte mig på
ett sätt som jag aldrig trodde skulle vara möjligt.

Där var Han och där var jag och jag kände Honom som en närvarande person,
med egna åsikter, tankar, personlighet.
En kraft som ingenting är omöjligt för, en oerhööööört spännande person är GUD,
som älskar att överraska oss människor och göra saker som ingen förväntat sig.

Jo, det var nog en bit av GUDS lekfulla sida jag fick möta också,
men det tror jag inte Han uppenbarar utan att också uppenbara sin allvarliga sida.
De är viktigt för att vi inte ska få en fel bild av Honom.

Jag fick möte den ALLVARLIGE GUDEN (alla dessa Gudar är en och samma, jag försöker bara förklara att Han har olika sidor som Han uppenbarar sig genom)

Den allvarlige GUDEN mötte jag inte samma dag som jag mötte GUDS personliga sida.

Hans närvaro var så intensiv och stark med Hans allvarlighet i mammas vardagsrum,
så jag blev rädd. (inte samma typ av rädsla som för spöken o sånt)
En rädsla över mig själv, att överleva inför Honom,
jag som en syndare.

Då fick jag se Yeshua i anden och jag gömde mig genast bakom honom.
Jag var så otroligt glad över att Yeshua dött för min skull, och att jag kunde gömma mig bakom Honom, så Fadern YAHWEHs dom inte kunde komma över mig.

ja där fick jag en glimt av GUD som dömer.
och GUD som frälser.

i Israel fick jag möta ISRAELS GUD.
Den är också mer åt det allvarliga hållet, men full av sån otrolig nåd och beskydd över landet,
så man blir störtförtjust i Honom när HAN uppenbarar sig som Israels GUD.

Det är ett utav mina absolut favorit sidor av GUD.
Jag gillar den närvarande, beskyddande, allvarliga, nådefulla sida Han har som Israels GUD.
Detta är något judarna inte vet om utan vi måste berätta det för dom, som det står i skrifterna:

Jesaja 40:1  Trösta, trösta mitt folk! säger er Gud.
2  Tala ljuvligt till Jerusalem och förkunna för det att dess vedermöda är slut, att dess missgärning är försonad, och att det har fått dubbelt igen av HERRENS hand för alla sina synder.

Judarna har inte fått denna sida av GUD uppenbarat för dom, men det är GUDS vilja vi ska förmedla den till dom.

Jag kan inte sätta ord på alla sätt jag fått möta GUD, alla olika sidor av Honom,
men Han lät mig känna av hur gammal mark jag gick på under min första resa till Israel.
Det var verkligen en mäktig upplevelse, (som för mig) har med Hans allvarligare sida att göra.

Den GUD som gör det Han säger, står fast på sitt ord.
Som har Handlingskraft.

En GUD som man ska ta på allvar, för hela jorden är i Hans hand, och Hans ögon ständigt vakar över Israel.

Han har tuktat Israel många många gånger, men Han har inte övergivit dom.

Personer har räddat GUDS vrede att komma över Israel några gånger genom historien,
då GUD tänkt att förgöra dom på grund utav deras olydnas, otro.

Mose var en sån person,
Pinehas (4 Mos 25:)
och nu vill GUD att du, och jag ska vara sådana personer.

VREDENS GUD.

Många kristna vill inte veta av denna sida av GUD, där GUDs vrede tänds och Han dödar:

2 Samuel 6:7  Då upptändes HERRENS vrede mot Ussa, och Gud slog honom där för hans försyndelse. Och han dog där vid Guds ark.

Vissa kristna menar att de inte längre kan ske pga Yeshuas offergärning.
Men GUD är densamma, Han kan välja visa nåd, men Han kan välja bli vred också:

Det händer än idag att GUD kan visa sin vrede:

Apostlagärningarna 5:3  Då sade Petrus: "Ananias, varför har Satan uppfyllt ditt hjärta, så att du ljög mot den helige Ande och tog undan en del av pengarna för jorden?
 5:4  Var inte egendomen din så länge du hade den kvar? Och när den var såld, var inte pengarna dina? Varför har du i ditt hjärta bestämt dig för att göra något sådant? Du har ljugit, inte bara för människor utan för Gud."
 5:5  När Ananias hörde de orden föll han ner och dog, och stor fruktan kom över alla som hörde det.


Därför måste vi frukta GUD.
Inte vara rädda för Honom, men leva i en fruktan så att vi VILL lyda.

Psalm 7:12  Gud är en rättfärdig domare, en Gud som dagligen visar sin vrede.

Vi kan be som David bad i flera psalmer:

Psalm 6:2 " HERRE, straffa mig inte i din vrede, tukta mig inte i din förtörnelse."



Jag gömde mig snabbt bakom Yeshua, när jag kände av den Helige rena, fläckfria GUDEN,
som inte står ut med synd.

Men jag gläder mig över Hans domar, för de för människor in i omvändelse.
Men om de människor som kommer att leva under tiden då GUDS vredesdomar kommer över jorden
står de att trots allt de får se och vara med om kommer tyvärr majoriteten av dessa ändå inte att omvända sig:

Uppenbarelseboken 9:20  De andra människorna, de som inte dödades av dessa plågor, omvände sig ändå inte från sina händers verk så att de upphörde med att tillbe onda andar, avgudabilder av guld, silver och brons, sten och trä, som varken kan se eller höra eller gå.
9:21  Och de ångrade inte sina mord och sin svartkonst, sin otukt och sina stölder.



pappaGUDs utseende är strålande, Han har vitt hår (och skägg) och Han sitter ofta på sin tron.
(I himlen finns flera tronrum för olika syften. men detta ska vi inte gå in på nu)

Daniel 7:9  Medan jag såg på djuret sattes troner fram, och den Gamle av dagar satte sig ner. Hans kläder var snövita och håret på hans huvud var som ren ull. Hans tron var av eldslågor och hjulen på den var av flammande eld.

2 Krönikeboken 18:18  Men Mika sade: "Hör alltså HERRENS ord: Jag såg HERREN sitta på sin tron och himlens hela härskara stod på hans högra sida och på hans vänstra.


Börjar ni få en känsla av hur GUD är, och vem Han är?

Vi har den bästa sidan av GUD kvar...

GUD som en ÄLSKANDE GUD:

Jag har fått möta GUD som den älskande GUDEN.
Jag satt på ett bönemöte i pingstkyrkan i Sundvall och tror jag bad pappaGUD om att få en kram av Honom.
Det jag fick uppleva strax därpå är en så intensiv kärlek på cellnivå, så att det kändes som
min kropp skulle explodera upp i atomer. Det var som en hård kärlekskram som bara ökade i styrka.
Det var en underbar upplevelse, precis som alla upplevelser jag haft med GUD, även om de varit läskiga ibland.
Jag bad honom sluta "Det räcker det räcker!" och mitt hjärta fröjdades av Hans kärlek.


Johannesevangeliet 3:16  "Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv."

Jesaja 38:17  Se, det som var så bittert för mig blev till nytta. I din kärlek räddade du min själ från förintelsens grop, ty du har kastat alla mina synder bakom din rygg.

Jesaja 63:9  I all deras nöd var ingen verklig nöd, ty hans ansiktes ängel frälste dem. I sin kärlek och medömkan återlöste han dem, han lyfte alltid upp dem och bar dem i forna dagar.

Om vi förstår att GUD älskar oss så mycket att Han offrade det bästa för oss,
måste vi förstå att vi är oerhört viktiga och värdefulla för Honom,
Vi är det Han längtar och vill ha mest utav allt.

Han ser på oss och tiger stilla i sin kärlek för oss.
Sefanja 3:17  Herren din Gud bor i dig, en hjälte som frälser. Han gläder sig över dig med lust, han tiger stilla i sin kärlek, han fröjdas över dig med jubel."


Därför blir Han så ledsen och arg, när vi låter fienden bedra oss.

Hans kärlek för oss är av nitälskan, svartsjuk längtan till att få ha oss för sig själv.

2 Moseboken 34:14  Du skall inte tillbe någon annan gud, ty HERREN heter Nitälskare. En nitälskande Gud är han.

2 Moseboken 20:3  Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
 20:4  Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himlen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden.
 20:5  Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag, HERREN, din Gud, är en nitälskande Gud, som låter straffet för fädernas missgärning drabba barnen, ja, tredje och fjärde släktledet, när man hatar mig,
 20:6  men som visar nåd mot tusen släktled, när man älskar mig och håller mina bud.


2 Konungaboken 19:31  "Ty från Jerusalem skall en kvarleva gå ut, de räddade från Sions berg. HERRENS nitälskan skall göra detta."


Joel 2:18  "Då fylldes HERREN av nitälskan för sitt land, och han förbarmade sig över sitt folk."

Johannesevangeliet 16:27  "..ty Fadern själv älskar er, eftersom ni har älskat mig och tror att jag har utgått från Gud."

Lukas evangeliet 6:35  "Nej, älska era fiender, gör gott och ge lån utan att hoppas få igen något. Då skall er lön bli stor, och ni skall vara den Högstes barn, eftersom han är god mot de otacksamma och onda. "


1 Johannesbrevet 4:19  "Vi älskar därför att han först har älskat oss."



Tack.

Hoppas du fick ut något av detta inlägg.
Jag skulle ha mycket mer att skriva om just i detta område, och vill skriva en bok om GUDS olika "sidor"


Har skrivit flera blogginlägg på sistone som jag inte publicerat i grupper och på Facebook.
Men känner du intresse läs gärna.


<3 GUD <3  gör ditt verk genom detta inlägg, i Yeshuas namn.
Låt oss lära känna dig.
Söka och finna dig, och få se ditt ansikte.

syster / Johanna - daughterofhappiness





1 kommentar: