tisdag 24 december 2019

Förut trodde jag det var fel att fira jul, men inte nu längre.

Himlen är inte bara om Helighet, himlen är även om att ha KUL!

I stor djup vördnad och beundran, kan vi besöka tronrummet,
besöka en sal som utsrålar något djupt vackert genom den perfektion som varje detalj utsrålar.

Jag fick möta en del av den sidan när jag såg min första ängel med mina fysiska ögon i Pingstkyrkan Sundsvall på ett bönemöte runt år 2010.
Den utstrålade helighet, perfektion in i alla våg i dess vita dräkt.
  Jag blev rädd, för jag är inte van att se sånt.

Himlen är en fängslande vacker plats, med färger vi inte sätt, med den mest underbara sång och musik vi hört.

Men himlen är en plats av skratt och glädje också.

Han uppmanar oss till högtider och fester ofta i bibeln, iaf 7 st och alla med Yeshua (använder hans ursprungliga riktiga namn) i centrum (något vi behöver komma in i igen) med dans, skratt o musik o mat. Har du inte läst det?

Julen, CHRISTMAS som det är idag i skrivande stund,
är en kombination av båda.

Den heliga vackra kommer in genom budskapet om att världens största, blivande konung Yeshua föddes, (han kommer att råda och regera på jorden vid Hans återkomst hit)

De vackra pynten, med massor med ljus. Påminner om att allt är vackert och lyser i himlen.

För några år sedan var jag anti-julfirande.
Jag lyssnad på människor som lärde ut att de är fel och synd.

Men när jag började känna efter och lyssna på varför de inte är fel, blev jag övertygad om att jag haft fel.


Julgranen:


Jag använde ett bibelord(!) till att bevisa att ha julkran var fel, kolla här:


Jeremia 10:3  Ty folkens seder är förgänglighet. Ett träd i skogen hugger man ner, och hantverkarens händer formar det med yxan.
 10:4  Med silver och guld pryder man det och fäster det med hammare och spik för att det inte skall falla omkull.
10:5  Likt fågelskrämmor på ett gurkfält står de där och kan inte tala. Man måste bära dem, ty de kan inte gå. Var inte rädd för dem, ty de kan inte göra något ont, och att göra något gott förmår de inte heller.


Det låter väldigt likt hur man gör med julgranen,
man hugger ner det, hjälper det att inte falla så det står upprätt och pryder den med silver o guld.
Precis som julgranen.

Men vänta... det är ju det vi gör med alla möbler..
Vi hugger ner trän och spikar på det så de kan stå och pryder det, målar det.

Det handlar om att göra sig en avgudabild.
Hantverkaren formar inte vår gran och vi tillber den inte.

Granen är en prydnadsväxt, jag är ganska säker på att de flesta har blommor o växter i krukor hos sig, kanske tom med någon liten prydnadssak.
De flesta av oss har belysning hemma. och prydnadssaker, tavlor.
Dessa kombinerade är inte något avskyvärdigt för GUD,
eller en fallosymbol som också någon har predikat om.

GUD använde i de templet som skulle byggas, bilder på Palmer och han hängde upp granatäpplen på en kedja på pelare.
HERREN själv har använt träd och kulor och band som prydnad för sitt heliga tempel.
Läs i bibeln om du inte tror på mig.

Tomten då?


Tomten:

Ursprunget till dagens tomte, är en kristen man som gick runt till hus och spred evangeliet,
han hade presenter med sig till barnen.

Han är i himlen idag och delar fortfarande ut presenter, för det tycker han om att göra.

Sen att den mannen imiterats och fått ett annat utseende och klädsel ,
eller vem vet, det var kanske så han såg ut och var klädd?
Det upphöjer ju den kärlek och godhet GUD vill vi ska leva i.
Alla goda gåvor kommer från GUD, står det i bibeln.

Tomten och Yeshua är inte i strid mot varandra, de båda är på samma sida.


Den bästa present till Yeshua tror jag är att leva som Han lär på Hans dag...

Yeshua föddes inte den 24 December:


Ingen vet nog exakt datum för Yeshuas födelse,
man antar han föddes på våren, då herdarna brukar vara ute och valla då.

I Amerika firar man honom den 25:te.

Oavsett om vi firar rätt eller fel dag, blir det till en glädje för himmelen,
när vi möts i enhet, visar varandra kärlek och har det trevligt och kul ihop.
Det är det raka motsatsen till vad fienden vill:

Fienden kommer för att stjäla slakta och förgöra.

Han vill inte se oss glada, han vill inte se oss tillsammans, han vill inte vi ska visa varandra kärlek.
Usch sånt hatar han.

Alla dagar är GUDS gåvor till oss.
Om vi firar Honom och varandra under fel dag, är det bättre än att inte göra det alls.


Närvaron på julafton:

Något som slutligen bekräftar att GUD gått med på detta firande är Hans närvaro denna dag.

Hur många av oss känner av feststämningen, glädjen och förväntningarna denna dag?
Bland de vackraste musik och sånger om frälsaren sjungs via radion just denna tid.

I de flesta hem o hus, tar man fram en bibel, åtminstone denna dag,
för att läsa en kort snutt om händelsen, ursprunget till denna stora fest dag..

att frälsaren Yeshua kom. under en kungs tid som hette Herodes

Hur änglar visade sig, herdar blev rädda

Visa män med stora karavaner kom från länder långt ifrån, för att GUD uppenbarat för dom om det mäktiga som skulle ske,

en kvinna som inte ens haft samlag skulle föda ett mycket speciellt barn.

Och idag, än idag firar nästan hela jorden detta.


...
Jag förnekar inte att de funnits avgudar och hedniska högtider och ritualer,
vi ska självklart var o en av oss pröva oss fram varje person individuellt.

För att pappaGUD tillåtit denna högtid, och glädjer sig i denna,
betyder det inte att Han gör detsamma med alla högtider.

Det jag kan tänka mig GUD är emot är namnet jul. För dess ursprung.
Men Merry Christmas säger änglarna till varandra, det pekar på kristus, Yeshua messias.



<3 <3 <3 <3 <3 <3


MERRY CHRISTMAS!

GRATTIS TILL ALLA PÅ YESHUAS FÖDELSEDAG!

Ha en underbar välsignad dag,
be om beskydd för fienden kommer hata att vi samlas och har det trevligt tillsammans idag.

Tänk på de ensamma, bjud in dom om möjligt.

<3 <3 <3 <3 < 3 <3



// Johanna -Happiness


Tips: 
Se filmen "the star" på netflix
Lyssna på låten "Mary did you know"



Carola:
https://www.youtube.com/watch?v=SE-bDIYlDXo

























1 kommentar: